کتابخوانی برای کودکان صرفا یک سرگرمی نیست بلکه راهی برای یادگیری و افزایش توانمندی هم است. کودکانی که با کتاب بزرگ می‌شوند تفاوت قابل توجهی نسبت با سایر همسالان‌ خود در مهارت‌های مختلف دارند. اهمیت کتاب و کتابخوانی برای کودکان بر هیچکس پوشیده نیست اما برای علاقمند کردن بچه‌ها به مطالعه استفاده از کتاب تصویری بهترین گزینه است. کتاب‌های مصور و رنگی با جذابیت ذاتی که دارند نظر خردسالان را جلب کرده و می‌توانند یادگیری را تقویت کنند. اما این تنها تاثیر تصویر در کتاب کودکان نیست. در این مطلب به معرفی مهم‌ترین تاثیرات تصویر در کتاب‌های کودکان می‌پردازیم، ضمن اینکه لیستی از بهترین کتاب های تصویری کودکان برای آشنایی بیشتر شما با این سبک از کتاب‌ها، معرفی خواهیم کرد.

تصویر در کتاب‌های کودکانه باعث تقویت مهارت دیداری و کلامی کودکان می‌شود

همان اندازه که مطالعه کتاب‌های متنی برای ما سودمند است، کودکان هم از خواندن کتاب های تصویری بهره می برند. کتاب‌هایی که تصاویر بسیاری دارند باعث تقویت مهارت‌های دیداری و شنیداری کودکان می‌شوند. کودکان با استفاده از کتاب‌ها خود به بیان داستان و قصه کتاب می‌پردازند و از این طریق مهارت‌های آن‌ها تقویت می‌شود.

علاوه‌بر این حجم بالای تصاویر که دارای جزئیات مختلفی است منجر به توجه بیشتر کودک به کتاب می‌شود. استفاده از تصاویر و رنگ‌های متنوع و شاد تاثیر بسیاری بر تقویت دستگاه بینایی کودکان می‌گذارد. دستگاه بینایی کودکان آخرین دستگاهی است که کامل می‌شود. بنابراین در هنگام خرید اینترنتی کتاب برای نوزاد تهیه کتاب‌های تصویری حتما در سبد خرید خود لحاظ کنید.

سرعت یادگیری کودکان در کتاب های تصویری افزایش می‌یابد

کودکانی که از سنین ابتدایی زندگی با کتاب تصویری سروکار دارند، در هنگام یادگیری سواد پایه از خود مهارت بیشتری نشان می‌دهند زیرا درک مفاهیم از طریق تصویر را تمرین کرده‌اند. کودکان بعد از چندبار شنیدن داستان می‌توانند با توجه به تصاویر آن را تعریف کنند. در واقع خرید کتاب داستان تصویری برای کودکان، فرآیند به خاطر سپردن و یادآوری اطلاعات را ارتقا می‌دهد که تا حد زیادی در سرعت یادگیری هم تاثیر دارد.

استفاده از کتاب های تصویری منجر به افزایش قدرت درک مفاهیم در کودکان می شود

کتاب داستان تصویری منجر به تقویت حافظه، توجه و تمرکز کودکان می‌شود

حافظه بصری بخش وسیعی از ادراک ما را تشکیل می‌دهد. حافظه بصری به ما کمک می‌کند تا بیاموزیم، بنویسیم و اطلاعات را با کمی تمرکز به خاطر آوریم. ضعف در حافظه بصری غالباً کودکان را در روخوانی، دیکته، رونویسی یا تشخیص حروف دچار مشکل می‌کند. یکی از راه‌های افزایش حافظه دیداری کودکان استفاده از کتاب‌های تصویری بعد از 2 سالگی است که ارتباط میان چشم و مغز را تقویت می‌کند.

کتاب داستان مصور حتی حافظه عکاسی کودکان را هم ارتقا می‌دهد بدین صورت که فرد تنها با یکبار دیدن تصویر می‌تواند جزئیات و کلیات را دقیقاً به یاد آورد. این موضوع تا حد زیادی باعث تقویت تمرکز و توجه کودکان می‌شود. یکی از بهترین کتاب داستان های تصویری دنیا، مجموعه کتاب قصه های من و بابام است که جوایز بسیاری را نیز برده است. این مجموعه برای گروه سنی 5+ سال و حتی گروه سنی نوجوان و جوان بسیار جذاب است.

کتاب های تصویری منجر به تقویت حافظه تصویری کودکان می شود

کتاب های تصویری باعث افزایش خلاقیت در کودکان می شود

تصویر در کتاب کودک همسنگ متن است و خلاقیت خردسالان را دگرگون می‌کند. تصویر مهمترین عامل ارتباط بچه‌ها با قصه‌هاست که اگر نادیده گرفته شود دیگر کتابخوانی برای کودک جذابیتی نخواهد داشت. نقاشی‌های کتاب کودک جدای از جنبه زیبایی و مطابقت با داستان باید به اندازه کافی خیال انگیز باشند تا خلاقیت کودک را توسعه دهند.

کودکان با دیدن تصاویر مختلف اقدام به رویاپردازی و ساختن قصه از دریچه نگاه خود می‌کنند که این موضوع تاثیر بسزایی در تقویت خلاقیت کودکان و شکوفایی استعدادهای آنان دارد. علاوه‌بر این می‌توان هر بار از روی تصاویر کتاب داستان تازه خلق کرد که این موضوع تاثیر کتاب را دوچندان می‌کند.

از اثرهای کتاب های تصویری کودکان، تقویت قدرت خلاقیت آن ها است.

استفاده از تصاویر در کتاب های کودکان توانایی درک مفهوم را تقویت می‌کند

تصویر وظیفه انتقال معنای داستان را برعهده دارد و بدون استفاده از واژه، جزئیات جدیدی را بیان می‌کند. در هنگام شنیدن داستان کودکان سعی می‌کنند تا تصاویر را با قصه مطابقت دهند، این ساده‌ترین تمرین درک مطلب در کودکان است.

برای تکمیل درک مفهومی کودکان از داستان، کتاب را سریع ورق نزنید اگرچه خواندن متن برای شما کافیست اما فرزندتان باید میان دیدن و شنیدن تعادل برقرار کند. برقراری ارتباط میان آنچه می‌بیند و می‌شنود از عوامل هماهنگی میان چشم و گوش را است. همچینن شما می‌توانید پیش از خواندن کتاب داستان از فرزندتان بخواهید تا قصه را با توجه به تصاویر برایتان پیش‌بینی کند.

برای مثال کتاب های دالی بازی، مجموعه‌ای تصویری و آموزشی برای کودکان است که بسیاری از مفاهیم مهم را به کودکان زیر 5 سال آموزش می‌دهد. در این مجموعه بخشی از تصویر پنهان شده است و کودک باید با شنیدن داستان باید تصویر پنهان شده را حدس بزند.

معرفی انواع کتاب تصویری برای کودکان

حالا که با مهمترین دست آوردهای کتاب تصویری کودکان آشنا شدیم وقت آن رسیده تا بهترین انواع کتاب داستان مصور را معرفی کنیم. تقریباً تمام کتاب‌های مخصوص کودکان رنگی و تصویری‌اند اما الزاماً بهترین نیستند. اگر شما هم دغدغه خرید بهترین کتاب تصویری برای فرزندتان را دارید در ادامه لیستی از پرفروش‌ترین کتاب داستان‌های تصویری خردسال را معرفی می‌کنیم. لازم به ذکر است تمامی این کتاب ها با کمترین هزینه ارسال قابل خرید از فروشگاه کتاب کودک و نوجوان بادبادک هستند.

کتاب داستان پارچه ای و حمام بهترین کتاب‌های تصویری برای کودکان نوپا

هر قصه‌ای که با تصاویر رنگارنگ همراه باشد برای کودکان جذاب است. خردسالان به هر کتاب مصوری واکنش نشان می‌دهند حتی اگر برای سنشان مناسب نباشد. برای تشویق کودکان به کتاب‌خوانی باید کتاب‌های مخصوص کودک را در اختیار فرزندتان قرار دهید. کتاب داستان پارچه ‌ای و کتاب حمام از  بهترین محصولات برای گروه سنی 6 ماه تا دو سال است. حجم مناسب، قابلیت شست‌و‌شو و نرم بودن از مزایای کتاب داستان پارچه ای برای کودک نوپا است. قرار گرفتن یک تصویر در هر صفحه از گیج شدن خردسالان در میان انبوه شکل و خط جلوگیری می‌کند. اگر دوست دارید تا فرزندتان از همان ابتدا به کتابخوانی علاقمند شود خرید اینترنتی کتاب برای نوزاد را در اولویت قرار دهید.

کتاب های حمام از بهترین کتاب های تصویری کودکان است

کتاب داستان های تصویری برای گروه سنی زیر 7 سال

علاقه کودکان به شنیدن داستان بی حد و اندازه است. در این بین کتاب‌های داستانی که تصاویر زیادی دارند محبوبیت بیشتری دارند. مجموعه کتاب‌هایی مثل کتاب قصه‌ های من و بابام، کتاب دالی بازی، کتاب داسی دایناسی، کتاب های برجسته بهترین قصه های دنیا تصاویر بسیار جذاب و زیبایی دارند.

شما عزیزان می‌توانید لیستی از بهترین کتاب‌ داستان تصویری را در سایت کتاب بادبادک مشاهده و تهیه نمایید.

کتاب های کمیک برای گروه سنی بالای 7 سال

کتاب‌های گروه سنی 7+ سال و به خصوص 9+ سال  بیشتر به صورت متن است؛ اما کتاب‌های کمیک  از جذابترین کتاب‌های کودک و نوجوان محسوب می‌شوند که تصاویر بسیار زیادی دارند. داستان در  این سبک کتاب، به وسیله تصاویر روایت می‌شود. شما می‌توانید بهترین کتاب های کمیک را برای کودکان و نوجوانان در سایت بادبادک تهیه کنید.

تهیه انواع کتاب تصویری برای کودکان از سایت کتاب کودک بادبادک

در بین کتاب های کودکان، تاثیر کتاب های تصویری بیشتر است زیرا همزمان حس بینایی و شنوایی را به کار گرفته و به دقت، تمرکز و حافظه بصری نیاز دارند. همچنین استفاده از کتاب‌های تصویری روند آموزش را تسهیل می‌کند. رواج تصویرسازی در کتاب‌های کودکان  این واقعیت را نشان می‌دهد که کتاب مصور نه تنها نظر کودکان را به خود جلب می‌کنند، بلکه در آموزش مطالب نیز نقش پررنگی دارد.

شما عزیزان می‌توانید بهترین کتاب‌های تصویری برای کودکان را از سایت بادبادک با قیمت مناسب و کمترین هزینه ارسال تهیه کنید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره یا هر گونه سوالی همکاران ما با شماره 09016788666 منتظر شنیدن صدای شما هستند.