کتاب بیشتر از آ­ن که یک سرگرمی برای اوقات فراغت باشد، ابزاری کاربردی برای مهارت‌­آموزی، خیال­‌پردازی و افزایش خلاقیت است. کتابخوانی، کودکان را به دنیای شگفت‌­انگیزی از ماجراها، توانمندی و خیالات می‌­برد و از عوامل موثر در شخصیت فرزندان است. شکل­‌گیری شخصیت کودک در 7 سال ابتدایی زندگی، تاثیر بسزایی در موفقیت یا شکست در بزرگسالی دارد. برای ارتقا سطح فرهنگی و ایجاد شخصیتی جامعه پذیر در کودکان لازم است تا با کتاب انس بگیرند.

در این مقاله به معرفی تاثیر انواع کتاب در شکل‌­گیری شخصیت کودکان و اهمیت کتابخوانی در شخصیت‌سازی بچه‌­ها می­‌پردازیم.

 کتاب آموزشی کودک از عوامل موثر در شکل‌­گیری شخصیت کودکان است

مهارت‌­آموزی در شکل­‌گیری شخصیت کودکان نقش مهمی دارد و برای دستیابی به موفقیت ضروری است. کودکانی که مهارت­‌های بیشتری بلدند، شخصیت قوی‌­تری دارند. افزایش مهارت خردسالان  تنها با اتکا به غریزه ممکن نیست و استفاده از  بازی، کتاب و سرگرم از ابزارهای مهم در شکل­‌گیری شخصیت خردسالان است.

با استفاده از کتاب آموزشی کودک می‌توان تاثیر شگرفی در رشد مهارت اجتماعی، مهارت فکری یا مهارت‌­های احساسی مورد نیاز کودکان گذاشت. کتاب‌ های آموزشی کودکانه با بیان ساده و روان در قالب داستان‌های آموزشی مهمترین مهارت‌های مورد نیاز کودکان را به آنان ارائه می‌دهد.

برای مثال مجموعه کتاب های فرانکلین از شخصیت‌های محبوب کودکان به شمار می‌رود و کتاب‌های آن تاثیر بسزایی در یادگیری مهارت‌های زندگی برای کودکان دارد.

کتاب های مهارت زندگی نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی کودکان دارد

استفاده از کتاب های رنگ آمیزی نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت عاطفی کودکان دارد

طیف رنگی یکی از معیارهای ارزیابی احساسات و شخصیت کودکان است. بچه‌­ها با رنگ‌­آمیزی تنش‌­های روزانه را کاهش می­‌دهند و احساساتشان را بیان می­‌کنند. کودکان با شخصیت سالم، بیش­تر از رنگ‌­های شاد و گرم استفاده می‌­کنند در حالی‌که بچه­‌های مضطرب و غمگین به رنگ‌­های تیره و سرد تمایل دارند. ‌علاوه‌بر این حس موفقیت بعد از تکمیل کاربرگِ رنگ آمیزی باعث تقویت اعتماد به نفس کودکان می‌­شود.

والد موفق به دنبال ایجاد زمینه‌سازی از هر اتفاقی برای تشویق و کشف استعدادهای فرزند خود است. شما والدین عزیز می‌توانید با استفاده از کتاب رنگ آمیزی کودک به او اجازه خیال پردازی، بیان احساسات و پیاده کردن افکار خود را بدهید. سپس با پرسیدن سوالات هدفمند به تشویق او بپردازید تا احساس جرات‌مندی و اعتماد به نفس در او تقویت شود.

برای مثال با پرسیدن سوالاتی مثل «این چیه کشیدی؟»، «داره چه کاری انجام میده؟»، «چرا این رنگی کشیدی؟» و سایر سوالات از جزئیات نقاشی کودک او را به فکر کردن، صحبت کردن، توضیح دادن و بیان احساسات ترغیب کنید.

رنگ آمیزی به کودکان فرصت بروز احساسات را می دهد و در شکل گیری شخصیت عاطفی کودکان موثر است

با استفاده از کتاب داستان تصویری به شکل‌­گیری شخصیت خلاق و متفکر کودکان کمک کنید

کودکان از 2 سالگی خیا­ل­پردازی می‌­کنند و کم کم از مسیر تخیل وارد دنیای منطق و حل­‌مسئله می­‌شوند. شخصیت‌­های خلاق همواره راه­ حلی جدید برای مشکلاتشان دارند و شیوه‌­های مرسوم را کنار می­‌گذارند. تخیل جزءِ لاینفکِ ذات انسان است که با بازی، برنامه­‌های نمایشی، داستان­‌خوانی یا ماجراجویی تقویت می‌­شود. کودکان خلاق شخصیتی ماجراجو و داستان‌­سرا دارند.

کتاب داستان تصویری با استفاده از نقاشی­‌های متنوع به افزایش خلاقیت کودکان می‌­پردازد. بچه‌­ها در این سن تلاش می­‌کنند تا میان تصاویر ارتباط معنایی برقرار کنند و با بهره‌­گیری از قدرت تخیل، داستان می­‌سازند. برای این کار نیاز به بهره‌گیری از عنصر تفکر نیز می‌باشد که تقویت آن نقش بسزایی در تصمیم‌گیری صحیح در موقعیت‌های مختلف زندگی می‌کند. با تهیه کتاب داستان تصویری به شخصیت خلاق و متفکر فرزند خود پر و بال دهید و این دو مهارت اساسی را در او تقویت کنید.

برای شکل گیری شخصیت ماجراجو و پر تلاش در کودکان از داستان ها و رمان های ماجراجویی استفاده کنید

کودکان ماجراجو از آزمایش و خطا لذت می‌­برند و دوست دارند محدودیت­‌ها را کنار بگذارند. کشف قوانین جدید برای برقراری ارتباط با محیط و نشان­‌ دادن ذوق هنری- تخیلی از ویژگی‌های کودکان ماجراجوست. علاوه‌بر این کودکان ماجراجو، کودکانی شاد و سر زنده نیز محسوب می‌شوند.

با تهیه انواع کتاب های ماجراجویی برای کودکان می‌توانید به شکل گیری این نوع از شخصیت کمک کنید. همزادپنداری با شخصیت کتاب‌ها به کودکان جرات امتحان ماجراهای جدید را می‌دهد و دنیایی از تجربه‌های ناب را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

شما عزیزان می‌توانید برای خرید کتاب کودک به قسمت فروشگاهی سایت بادبادک مراجعه کنید و از قسمت رمان‌های کودک و نوجوان به صفحه رمان‌های ماجراجویی مراجعه کنید.

کتاب های ماجراجویی می تواند به شکل گیری شخصیت شاد و ماجراجو در کودکان کمک کند

کتاب های تربیتی به شما مهم‌ترین نیازهای شخصیتی کودکان و پروش صحیح پرورش این ویژگی‌ها را آموزش می‌دهد

خانواده اولین محیطی است که روابط اجتماعی را به کودک می­‌آموزد. با افزایش سن، کودکان با روابط دوستانه آشنا می‌­شوند  و با ورود به مدرسه اهمیت ارتباط اجتماعی و شخصیت مستقل برایشان بیشتر می‌­شود.  توجه به اعتقادات، مسائل فرهنگی،  مهم شمردن اخلاقیات و احساسات، احترام به دیگران یا احساس مسئولیت همگی از نشانه­‌های رشد شخصیت اجتماعی کودکان است.

آگاهی والدین و مربیان از نیازهای صحیح کودکان و روش‌های صحیح انتقال امری ضروری است. مطالعه کتاب­‌های تربیتی والدین و مربیان درک صحیحی از نیاز‌های هر گروه سنی و بهترین روش‌های آموزش ارائه می‌دهد. شما می‌توانید بهترین کتاب‌های تربیت فرزند را از فروشگاه کتاب کودک و نوجوان تهیه کنید.

از اهمیت کتاب در شکل­گیری شخصیت کودکان غافل نشوید

شخصیت مجموعه رفتارهایی است که با آن کودک را می­‌شناسیم و تا حدودی تصیماتش را پیش‌­بینی می­کنیم. تمام زندگی و تصمیمات بزرگسالان تحت تأثیر شخصیتی است که در کودکی شکل می­گیرد. وراثت، سبک زندگی، محیط و مواردی از این قبیل بر چگونگی رشد شخصیت کودکان اثر دارند. بهره­‌گیری از کتاب و کتابخوانی هم یکی از راه­‌های ایجاد شخصیت سالم در کودکان است.

کودکی با ارزش‌­ترین دوران برای یادگیری، شخصیت‌­سازی و جامعه‌­پذیریست و کتاب نقش بسیار پررنگی در این مهم می‌تواند داشته باشد. سرمایه گذاری تربیتی در کودکی باعث می­‌شود تا در آینده زندگی موفقی را برای فرزند خود و آبادنی کشور رقم بزنیم.

شما عزیزان می‌توانید انواع مختلف کتاب کودک و نوجوان را برای از سایت کتاب بادبادک برای فرزند خود تهیه کنید. در صورت نیاز به مشاوره کارشناسان کتاب بادبادک با شماره 09016788666 مشتاق شنیدن صدای شما عزیزان هستند.