شعر اولین تجربه کودک از بازی با کلمات با اهداف آموزشی و درک مفاهیم است که بر مهارت‌های کودک تاثیر بسزایی دارد. شعر برای کودکان جهانی از صداهاست که حس شادی، غم و آرزو را منتقل می‌کند. کودکان ابتدا با تکرار صداهای آشنا و آهنگین، شعر را می‌شناسند و بعد از این تمرین لذتبخش به فهم معانی و شناخت واژگان جدید می‌پردازند. با افزایش سن  پیام‌های غیرمستقیم نفهته شده در شعر را نیز فهمیده و می‌توانند با یک آهنگ همخوانی کنند. در این مطلب به معرفی مهمترین فواید شعر خواندن برای کودکان می‌پردازیم.

شعر خواندن‌ برای کودکان باعث تقویت قدرت تصویر پردازی و تخیل آن‌ها می‌شود

یکی از مهم‌ترین تاثیرات شعر خواندن برای کودکان و خردسالان، ایجاد فرصتی برای پرورش و شکوفایی خلاقیت آن‌هاست. کودکان با شنیدن اشعار شروع به تصویرسازی ذهنی می‌کنند و این‌گونه درک مفاهیم اشعار و حفظ آن برایشان ساده‌تر می‌شود. خلق تصاویر ذهنی یکی از مهمترین روش‌ها برای تقویت تخیل و خلاقیت کودکان است.

علاو‌ه‌بر این کتاب‌های شعر کودک با تصاویر بسیار متنوع و زیبایی همراه هستند که این موضوع کمک شایانی به شکوفایی خلاقیت آن‌ها می‌کند. قبلا در مقاله‌ای به بررسی تاثیر تصویر در کتاب ‌های کودکان پرداخته‌ایم که مطالعه آن برای شما نیز سودمند است.

خواندن شعر برای کودکان منجر به پرورش و شکوفایی خلاقیت آن ها می شود

تقویت هوش موسیقایی و مهارت شنیداری با شعر خواندن برای کودکان

تکرار یک شعر کودکانه بر هوش موسیقایی و درک بهتر کلمات تاثیر دارد؛ به خصوص اگر شعر با آهنگ و ریتم همراه باشد. مهارت شنیداری یکی از مهمترین مهارت‌هایی که تاثیر بسزایی در یادگیری و موفقیت زندگی تحصیلی و حتی شخصی کودکان دارد. علاوه‌بر این دایره واژگان کودکان با شنیدن اشعار تا حد قابل توجهی گسترش می‌یابد و این موضوع تاثیر شایانی در روابط اجتماعی آن‌ها خواهد گذاشت. برخی از روانشناسان شعر برای تقویت هوش نوزاد هم توصیه می کنند.

شعر خواندن برای کودکان تاثیر مستقیمی بر قدرت یادگیری ‌آن‌ها خواهد گذاشت

کودکانی که با کتاب سروکار دارند در زمینه‌های مختلف عملکرد بهتری نسبت به سایرین از خود نشان می‌دهند. کودکانی در سنین پیش از دبستان به خصوص از دوران نوزادی و حتی جنینی برای آن‌ها شعر خوانده شده است، عملکرد بهتری در یادگیری موضوعات مختلف از خود نشان می‌دهند. بنابراین شعر خواندن برای نوزاد را دست کم نگیرید.

شعر باعث تقویت مهارت‌های کلامی، شنیداری، قدرت خلاقیت و همین‌طور آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی در کودکان می‌شود که بلاشک این موضوع تاثیر شایانی در قدرت یادگیری کودکان خواهد گذاشت.

تقویت حافظه از مزایای شعر خواندن برای کودکان است

حافظه یکی از مهارت‌هایی که به رغم باور عمومی در جامعه، قابل تقویت و آموزش است و یک مهارت به حساب می‌آید. علاوه‌بر این یکی از مهمترین روش‌های یادگیری که در دروس اختصاصی روان‌شناسی یادگیری آموزش داده می‌شود موضوع فراخوانی است. به این صورت که مطالب خوانده شده، از حفظ و بدون مراجعه به کتاب یادداشت شود و سپس میزان و صحیح بودن آن با کتاب مطابقت داده شود.

خواندن شعر برای کودکان با توجه به علاقه بسیار کودکان به یادگیری و حفظ آن می‌تواند تاثیر شایانی بر قدرت حافظه و به تبع آن یادگیری کودکان بگذارد. کودکان با تکرار اشعار و حفظ کردن آن عملا قدرت فراخوانی ذهنی خود را تقویت می‌کنند و این موضوع در زندگی تحصیلی و کاری آن‌ها در آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

علاوه‌بر این کتاب‌های تخصصی مانند باشگاه مغز نیز منتشر شده است که به صورت اختصاصی به تقویت حافظه و یادگیری می‌پردازد. این کتاب‌ها قابل تهیه در فروشگاه کتاب کودک و نوجوان هستند.

شعر خواندن برای کودکان منجر به تقویت حافظه آن ها می شود

درک بهتر کلمات و تقویت گفتار از فواید شعر خواندن برای کودکان به حساب می‌آید

بهترین کتاب‌ها برای سنین نوزادی و زیر 2 سال کتاب‌های شعر و لالایی است. چرا که کودکان توانایی درک ساختار جمله را ندارند. به همین جهت کتاب لالایی و ترانه‌های ریتمیک و آهنگین برای سنین زیر 2 سال بهترین انتخاب به حساب می‌آید. علاوه‌بر این کودکان در این سن مشغول یادگیری زبان مادری از طریق تکرار و تمرین هستند.

خواندن کتاب شعر برای کودکان باعث گسترش دایره واژگان کودکان از بدو تولد می‌شود. همچنین تاثیر بسزایی در درک مفاهیم و یادگیری ساختار جمله دارد. به نظر می رسد کودکانی که با شعر و کتاب سروکار دارند نسبت به همسالان دایره لغات وسیع‌تری دارند و در مهارت‌های زبانی مثل جمله‌سازی و درک مطلب بهتر عمل می‌کنند.

علاوه‌بر این خواندن شعرهای آهنگین و ریتمیک در هنگام بروز احساسات به کودکان کمک می‌کند، چراکه آن‌ها درک‌ بهتری از لحن‌های متفاوت و تاثیر آن دارند.

شعر خواندن برای کودکان از عوامل رشد مهارت‌های اجتماعی محسوب می‌شود

موضوع بسیاری از کتاب‌های شعر کودکان، مهارت‌های رفتاری و آداب اجتماعی است. این موضوع کمک بسیاری به رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان می‌کند. کودکان در شعر موضوعات مهمی مثل همدلی، بخشش، نظم، دوستی، احترام و سایر مهارت‌های ضروری زندگی را می‌آموزند.

بنابراین شعر خواندن برای کودکان اگر با برنامه و هدف‌دار باشد موضوعات و مهارت‌های بسیاری را به صورت غیرمستقیم به کودکان منتقل می‌کند که تا پایان زندگی همراه آن‌ها خواهد بود. علاوه‌بر این تهیه کتاب قصه خردسال با موضوعات مهارت زندگی نیز بسیار تاثیرگذار است.

در ادامه نکات مهمی برای تهیه کتاب شعر خردسالان آمده است که دانستن آن‌ها به هنگام خرید به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب بهتری برای فرزند دلبند خود داشته باشید.

نکاتی برای خرید کتاب شعر کودکانه

خرید کتاب شعر برای کودکان با توجه به اهمیت بسیاری که در یادگیری و انس کودکان با کتاب دارد باید با دقت خاصی همراه شود. موراد زیر به شما عزیزان کمک خواهد کرد تا انتخاب بهتری داشته باشید:

  • شعرها باید ساده، آهنگین، کوتاه و دارای نظم باشند زیرا شعرهای منظم و کوتاه در سنین خردسالی بیشتر در ذهن باقی می‌ماند.
  • انتخاب کتاب‌هایی با موضوعات آموزنده و شاد که دارای تصاویر فراوان و جذاب باشد، بیشتر نظر کودکان را جلب می‌کند.
  • استفاده از کتاب‌های مخصوص کودکان مثل کتاب‌های فومی، پارچه‌ای، حمام و مقوایی که مقاومت بالاتری نسبت به کتاب‌های کاغذی دارند برای سنین زیر 3 سال بهتر است. بچه‌ها می‌توانند این کتاب‌ها را به راحتی ورق زده، به دهان برده و از تصاویر جذابشان لذت ببرند.
  • بسیاری از موضوعات آموزشی و مفاهیم پایه مثل شکل‌ها،‌رنگ‌ها، اشیا، حیوانات و خوراکی‌ها را می‌توانید از طریق شعر به کودک خود آموزش دهید. آموزش این موضوعات از طریق شعر برای کودکان ساده‌تر و قابل درک‌تر است.
بهترین نوع کتاب شعر برای کودکان زیر سه سال

خرید انواع کتاب شعر کودک با قیمت مناسب از سایت کتاب کودک بادبادک

شعر خواندن برای کودکان چیزی فراتر از سرگرمی است و در دنیای کودکان جایگاه ویژه‌ای دارد. شعر یکی از بهترین راه‌های آموزش به کودکان است و تاثیر بسزایی در شکوفایی و پرورش خلاقیت و استعداد کودکان دارد. شما عزیزان می‌توانید بهترین کتاب های شعر کودک را با قیمت مناسب و کمترین هزینه ارسال از سایت کتاب کودک بادبادک تهیه کنید.