یکی از سوالات پرتکرار والدین این است که چطور به کودکان نوشتن بیاموزیم؟ آیا قبل از شروع مدرسه و پیش دبستانی، کودکان توانایی یادگیری و نوشتن حروف الفبا و اعداد را دارند؟ شما می‌توانید با روش‌های مختلف و تکنیک‌های متفاوتی آموزش نوشتن به کودکان پیش دبستانی را در فرزند و کودک خود شروع کنید. مهارت نوشتن به تنهایی یک مهارت مهم در بزرگسالی است و اگر کودک شما از همان ابتدا برای پیشرفت در آن تشویق شود، مطمئن باشید در آینده از نتیجه آن بهره‌مند خواهد شد. اگر قصد دارید به کودکان خود نوشتن حروف الفبا و اعداد بیاموزید یا به دنبال ایده‌های مختلف و جذاب برای این کار هستید، مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا در نحوه اموزش نوشتن حروف الفبا به فرزندتان موفق‌تر باشید.

اولین قدم برای آموزش نوشتن الفبای فارسی به کودکان؛ نحوه گرفتن مداد در دست

در سیستم آموزشی مدارس، مهارت نوشتن و خواندن همراه با دیگر مهارت‌ها به کودکان آموزش داده می‌شود. این آموزش‌ها ممکن است به کمک کتاب آموزشی کودکان، از چگونگی حرکات فیزیکی برای تمرین نوشتن شروع شده و بعد دامنه لغات گسترده شود تا مهارت خواندن و نوشتن همزمان ارتقا یابند. به‌همین دلیل پیش از شروع مدرسه آموزش گرفتن مداد به یک کودک نوپا نه‌تنها در خوانا نوشتن او، بلکه در نگه‌داشتن مداد بدون اعمال فشار به او کمک می‌کند. آموزش نوشتن به کودکان پیش دبستانی ساده است فقط چند نکته مهم دارد که باید رعایت کنید. ابتدا برای تقویت این مهارت بهتر است از مدادهای کوتاه‌تر استفاده کنید، زیر این کار نوشتن را برای کودک شما راحت‌تر خواهد کرد.

در این آموزش صرف نظر از خوانایی نوشته، فقط روی نحوه نگه‌داشتن مداد تمرکز کنید و در ابتدا به او بگویید مداد را فقط با دو انگشت بگیرد. سپس برای تکمیل نحوه آموزش، به کودکتان بگویید «مداد را بین انگشت شست و انگشت اشاره نگه‌دار، و انگشت اشاره‌‌ات روی انگشت وسط باشه.» پس از اینکه این کار را برای چند روز تمرین کردید، جسم کوچکی مثل پاک‌کن یا تراش را به او بدهید تا در حین نوشتن با انگشت کوچک و انگشت کناری‌اش نگه دارد. این کار تمرینی برای درست نگه‌داشتن مداد در دست است که این مهارت را در کودک تقویت می‌کند.

اولین قدم برای آموزش نوشتن کودکان؛ نحوه گرفتن مداد در دست

ایجاد هماهنگی بین دست و چشم؛ مهم‌ترین تکنیک در اموزش نوشتن حروف الفبا به کودکان

در پاسخ به این پرسش که چطور به کودکان نوشتن بیاموزیم می‌توان گفت: برای آموزش نوشتن به کودکان صبور باشید و از روش‌هایی استفاده کنید که علاوه بر جنبه‌ی بازی و سرگرمی دارای نکات آموزشی مفید هستند. یاد گرفتن نوشتن از سنین پایین اثرگذاری بیشتری به دنبال دارد و انگیزه و اشتیاق کودک را برای یادگیری تقویت می‌کند. برای تمرین نوشتن و یادگیری بهتر فرزندتان باید هماهنگی خوبی بین دست و چشم او ایجاد کنید.

زمانی از روز را برای تمرین نوشتاری روزانه کودک خود در نظر بگیرید از روش‌های مختلفی برای این کار استفاده کنید. به‌عنوان مثال، بازی کردن با یک راکت و توپ یا مهره‌های رنگی، زمان واکنش فرزندتان را تقویت می‌کند. هم‌چنین از او بخواهید مسیر حرکت انگشتتان را دنبال کند یا دایره‌ای بکشید و انگشتتان را به داخل و بیرون آن حرکت دهید. این کار باعث ایجاد هماهنگی بین دست و چشم کودک می‌شود. اگر کودک شما هنوز به مدرسه نرفته است، برای آموزش نوشتن به کودکان پیش دبستانی و تمرین نوشتن او می‌توانید از مجموعه کتاب های پیش از دبستان نیز کمک بگیرید.

ایجاد هماهنگی بین دست و چشم؛ مهم‌ترین تکنیک در آموزش نوشتن به کودکان

اموزش نوشتن به کودکان پیش دبستانی با تقویت مهارت‌های حرکتی

برای آموزش نوشتن حروف الفبای فارسی ابتدا لازم است که مهارت حرکتی را در آن‌ها تقویت کنید. این کار را می‌توانید با انجام برخی بازی‌ها و سرگرمی‌ها انجام دهید. یکی از موثرترین راه‌کارها برای تقویت مهارت‌های حرکتی، بازی‌های مارپیچ و هزارتو است.

با انجام این بازی‌ها، مهارت حرکتی کودک که مهم‌ترین آن نوشتن با مداد و کنترل آن است، تقویت می‌شود که نتیجه آن در دست‌خط کودکان و درست نوشتن آن‌ها قابل مشاهده است. درواقع استفاده از این روش، به فرزند شما کمک می‌کند تا حرکت بین خطوط را بیاموزد و در رسم شکل حروف دقت بیشتری داشته باشد. از کتاب‌های مخصوص کودکان می‌توانید برای به‌کار بردن این روش، استفاده کنید. این کتاب‌ها در انواع متنوع برای سنین مختلف در فروشگاه اینترنتی بادبادک عرضه می‌شوند. اگر کتاب برای نوجوان خود نیز داشته باشید در بادبادک می‌توانید آن را خریداری کنید.

آموزش نوشتن به کودکان پیش دبستانی با تقویت مهارت‌های حرکتی

آموزش نوشتن حروف الفبا برای کودکان، با بازی‌ها و سرگرمی‌های خلاقانه

برای آموزش نوشتن حروف الفبا به کودکان بهتر است از تکنیک‌ها و روش‌های ذکر شده استفاده کنید:

  • شکل‌ها را از طریق اشیائی مثل توپ، ماه، فنر، چوب بستنی و حبوبات توضیح دهید.
  • با کودکان خمیر بازی کنید و هر کدام یک کلمه بگویید، مثلا اسم یک حیوان؛ سپس اولین حرف اسم حیوان را با خمیر بسازید.
  • کودکان را تشویق کنید تا با نوشتن روی خط حروف را رسم کنند.
  • نقطه‌هایی را به شکل یک حرف کنار هم قرار دهید و از آن‌ها بخواهید که به هم وصلشان کنند.
  • با گرفتن دست کودکتان در ترسیم حروف به او کمک کنید.
  • می‌توانید برای شکل‌های حروف اسم بگذارید. (مثلا حرف «ھ» مثل دو تا چشم هست، یا «ر» شبیه سرسره‌ست).
  • هر هفته روی یک کارتن ‌بی‌استفاده، طرح یکی از حروف را در بیاورید و از کودک بخواهید در طول هفته وسایل بازی و اشیایی که با آن حرف آغاز می‌شوند را داخل آن بیندازد.
  • برای خواندن کتاب داستان کودک از فرزندتان بخواهید کنار شما بنشیند به شکل کلمات توجه کند.

با اموزش نوشتن حروف الفبا برای کودکان پیش از مدرسه، فرزند شما چند قدم جلو‌تر خواهد بود. هرچند که برای روان و بدون غلط نوشتن حروف و کلمات، کودکان راه درازی در پیش دارند اما خواه‌ناخواه باید مراحلی را برای آموزش طی کنند. چه بهتر که این مراحل با این تکنیک‌های جذاب باشد.

آموزش نوشتن الفبای فارسی به کودکان، با بازی‌ها و سرگرمی‌های خلاقانه

آموزش نوشتن اعداد به کودکان پیش دبستانی، هر‌ چه روش‌ها جذاب‌تر، یادگیری بهتر

چگونه اعداد را به کودکان آموزش دهیم؟ آموزش نوشتن اعداد نیز همانند نوشتن الفبا باید همراه با بازی و سرگرمی باشد تا باعث خسته شدن کودک نشود. یادتان باشد هر چیزی که کمی خاص‌تر باشد، بیشتر توجه کودکتان را جلب می‌کند. برای نحوه آموختن اعداد به کودکان، می‌توانید از روش‌های ذکر شده استفاده کنید:

  • شکل های پایه را توضیح دهید، مثلاً «2» یک دندانه و یک خط و «3» دو دندانه و یک خط.
  • اعداد را آهسته و درشت بنویسید.
  • بهتر است اعداد را روی ماسه با حبوبات و اسباب بازی‌های کودک رسم کنید.
  • برای اعدادی مثل «5» فارسی ابتدا کشیدن خط منحنی را نشانش بدهید و سپس از او بخواهید عدد را بنویسد.
  • تفاوت بین اعداد را به زبان خودشان برایشان توضیح دهید. مثلا در مورد «7»و «8» بگویید: «8» نوک تیزش به سمت بالاست ولی«7» نوک تیزش به سمت پایین». یا در مورد «2» و «3» بگویید: «2 یک دندانه دارد ولی 3 دو تا دندانه دارد».

کودکان قوانین و سردرگمی‌های خودشان را دارند؛ سعی کنید با نحوه توضیح دادن و آموزش خود، به درک اعداد در حین نوشتن آن‌ها کمک کنید آن‌ها را بلند بخوانید و برای اموزش نوشتن حروف الفبا برای کودکان و یادگیری فرزندتان صبور باشید.

آموزش نوشتن اعداد به کودکان؛ توضیح تفاوت بین اعداد به زبان خودشان

با کتاب‌های آموزشی مختلف، کودکانتان عاشق نوشتن کنید

در این مقاله روش‌های خلاقانه و موثری برای اموزش نوشتن حروف الفبا نحوه نوشتن و تمرین نوشتن حروف الفبای فارسی را معرفی کردیم. اکنون تقریبا پاسخ سوال «چطور به کودکان نوشتن بیاموزیم» را دریافت کردید و با تکنیک‌های جذاب آموزش به کودکان آشنا شدید. به‌یاد داشته باشید که از هر فرصتی برای آموزش نوشتن حروف الفبا به کودکان استفاده کنید. برای این کار، بازی و سرگرمی‌های متفاوت و متنوع را به‌کار ببرید، به‌صورتی که برای کودک همراه با لذت و شادی باشد. در نهایت در این مسیر از تحت فشار گذاشتن کودک یا تنبیه او خودداری کنید، زیرا انگیزه و اشتیاق فرزند شما را از بین می‌برد.

مطمئنا علاوه‌­بر این راه‌­ها، شیوه‌­های خلاقانه و راه‌­های فراوان دیگری وجود دارد که از شما می­‌خواهیم تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید. همه تلاش فروشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان بادبادک نیز، ایجاد مسیری برای انتخاب بهترین کتاب‌­های آموزشی برای فرزندان ایران زمین است. شما عزیزان می­‌توانید از طریق شماره 09016788666 با تیم ما در ارتباط باشید.